SEGÉDRENDEZŐ

OSZTÁLYVEZETŐK: BALI V. GERGELY, LÁSZLÓ GÁSPÁR

A képzés, azon túl, hogy a színházi segédrendezői, rendezőasszisztensi feladatkörre specializálódik, részletesen foglalkozik a kiegészítő- és társszakmákkal, valamint átfogó színházi alapismereteket és önismereti bázist ad. Segítséget nyújt mindazoknak, akik még keresik helyüket a színházban vagy célirányosan szeretnék mélyíteni ismereteiket.

Várható oktatók, vendégek:

Bálint Előd színész, ügyelő, Bátyai Edina művészeti manager, Béres Gábor IT-ismeretek oktató, zenész, Biró Panna Dominika színész, Ember Márk színész, Fenyvesi Lili rendezőasszisztens, rendező, filmrendező, Fitos Réka súgó, Thália Színház, Goretic Péter filmes rendezőasszisztens, filmrendező, Grisnik Petra színész, Horváth Márk színész, bábkészítő, báb-és díszlettervező, Katona Péter Dániel színész, Kenéz Ágoston színész, rendező, Koltay Krisztián Sólyom hangosító, zenész, László Boldizsár hangosító, Radnóti Színház, Patkós Gergő rendezőasszisztens, Vígszínház, Pásztor Dániel színész, Remete Marcell hangmester, zenész, hangtárvezető, Siflis Anna rendező, Szakács Zsuzsi rendezőasszisztens, Szalay Ákosné gyors-és gépírás oktató, Szerda Zsófi rendezőasszisztens, művészeti manager, újságíró, Szép András zongoraművész, zenei vezető, Szinai Eszter művészeti titkár, Tóth Bertalan világosító, Katona József Színház, Veszprémi Judit kommunikációs, operatív vezető

BALI V. GERGELY – segédrendező, rendezőasszisztens, ügyelő

Miután a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai szakán végzett, a pályán élesben tanulta ki a szakmát, mint a Pinceszínház ügyelője és kelléktárvezetője, majd mint az Átrium segédrendezője. Monodrámától a nagymusicalen át a 130 résztvevős vándorelőadásig széles műfaji palettán dolgozott, olyan rendezők jobbján, mint  pl. Alföldi Róbert, Urbán András vagy Schilling Árpád.

LÁSZLÓ GÁSPÁR – színész

2018 és 2023 között az SZFE-re járt, eredetileg a Zsámbéki Gábor-Fullajtár Andrea, majd a Jákfalvi Magdolna-Tárnoki Márk által vezetett prózai színész osztályba. Az egyetem alatt dolgozott a budapesti Katona József Színházban és a szombathelyi Weöres Sándor Színházban, később a Szegedi Nemzeti Színházban is. Rendszeresen szinkronizál és több film és sorozat forgatásán vett részt. A színjátszáson túl színpadi adaptációk írása, maga a dramaturgia, és az előadás létrehozásának technikai része, a produceri munka foglalkoztatja.

A képzés, azon túl, hogy a színházi segédrendezői, rendezőasszisztensi feladatkörre specializálódik, részletesen foglalkozik a kiegészítő- és társszakmákkal, valamint átfogó színházi alapismereteket ad. Emellett folyamatosan foglalkozunk a színház, a dráma közösség- és személyiségfejlesztő eszközeivel is. A tananyag a prózai színház mellett egyéb műfajok és művészeti ágak rendezőasszisztenciájával is foglalkozik, valamint gyakorlati felkészülési lehetőséget ad a kapcsolódó feladatok megoldásához. Örömmel fogadjuk mindazok jelentkezését, akik már elköteleződtek a színház iránt, de még nem ismerik a lehetőségeiket, vagy már elkezdték pályájukat és van határozott elképzelésük, de átfogó, praktikus ismeretekkel szeretnék fejleszteni magukat. Közös feladatunk lesz, hogy ebben minden hallgatónak a lehető legtöbb és legkomolyabb segítséget nyújtsuk. A színházi háttérszakmákon belül is nyitott gondolkodású, alkotni vágyó, proaktív és kreatív hozzáállást képviselünk, ennélfogva szeretnénk olyan képzést nyújtani, ami a technikai tudáson túl a színház kreatívabb folyamatába is bevezeti a hallgatókat. 

Várható tantárgyak, témakörök:

  • színházi alapismeretek, dráma és önismeret, színháztörténet
  • mesterség: művészeti ügykezelés, gépírás, jegyzet és IT – elmélet és gyakorlat, terepgyakorlat és annak elemzése, átfogó szervezési alapok, zenés színház-szolfézs és zenei alapok, filmes asszisztencia, asszisztencia más területeken: báb, szinkron, rajzfilm és animáció stb.
  • színházi háttérszakmák
  • a rendezés alapjai – színészvezetés, az instrukció, adaptáció, hatás és hatásmechanizmus
  • színész, statiszta, néző
  • a színház szervezete, színházi infrastruktúra
  • szcenika – anyagismeret
  • hang-, fény- és színpadtechnika
  • kiegészítő ismeretek: költségvetés, elszámolás, számlázás, kommunikáció és social media, filmes gyártás 

A két osztályvezető mellett folyamatosan vendégoktatókkal találkoznak a hallgatók, akiket az érintett területek kurrens képviselői közül kérünk fel, ügyelve a minél szélesebb szakmai spektrum felölelésére. Az osztály rendszeresen vesz részt külső gyakorlatokon úgy, mint színházlátogatáson az ország különböző színházi alkotótereiben vagy a társszakmák munkaterületein

.

KÉPZÉS INDULÁSA: 2024. október 4.

KÉPZÉS VÉGE: 2026. június 20.

SZEMESZTEREK SZÁMA: 6 trimeszter (2 tanév)

ÖSSZÓRASZÁM: kb. 1098 tanóra

xx

xx

.

HETI ÓRASZÁM: 12 óra + havi 2 mozgó nap

OKTATÁSI NAPOK: szombat és vasárnap 10.00-től 17.00-ig + havi 2 mozgó nap, megbeszélés szerint

HALLGATÓK SZÁMA: 8

MIT CSINÁL A SEGÉDRENDEZŐ?

Felelős a rendező és a művészek, a rendező és a műszaki részlegek közötti kapcsolatért, a darab és szereppéldányok kiosztásáért, a rendezőpéldány gondos vezetésért és – miért is nem ezzel kezdtem? – a rendező jó hangulatáért. Bárki lehet, aki a rendezőt nem idegesíti. A láthatatlanság és az állandóan tapasztalható jelenlét egymásnak ellentmondó képességeivel rendelkezik; időnként promt süket, máskor gondolatolvasó… …Citromos tea a büféből, ezért-azért szólni a kellékesnek, legépelni a színészeknek szóló rendezői instrukciókat… Színházi rabszolga. Rossz rendező nem becsüli, a jó titkon felnéz reá. A színészek arra használják, amire a közfalat szokták ideges és gyáva emberek, mikor nem akarnak átmenni a szomszédhoz, akivel problémájuk van. Okos színésznek persze az asszisztens szeme igazmondó tükör, amibe bele kell nézni, ha tudni akarják, hogyan állnak a szerepel… …A beosztott rendezők munkakörét kell ellátni, ez azt jelenti, hogy ők a segédrendezők a darab főrendezője mellett. A magyar színházi konvenció szerint a rendezők segédrendezőre komoly feladatot nem bíznak, nálunk kevesen annyira nagystílű rendezők, hogy másban is bízzanak önmagukon kívül… Akkor végzi jól a munkáját, ha nem nyüzsög és a rendező egy napon ráébred: valamiért imád mellé ülni. Rendezőasszisztensnek lenni reményteli.

Kornis Mihály: Színházi dolgok c. műve nyomán