Az adó 1 százalékának felajánlása legtöbbünk számára nem ismeretlen: mindenki, akinek befizetendő adója keletkezik egy adott évben, dönthet ügy, hogy azt egy általa választott civil szervezet számára ajánlja fel és ezáltal támogat egy, a számára fontosnak tartott ügyet. Sokak számára az adó 1 százalékának felajánlása csak egy újabb kitöltendő űrlap az adóbevallás során, míg mások alaposan végiggondolják, hogy melyik legyen az a civil szervezet, aminek munkáját ilyen formában támogatják.
Azzal viszont talán kevéssé vagyunk tisztában, hogy valójában mekkora ennek a jelentősége. A személyi jövedelemadó 1 százalékának felajánlása ugyanis jelenleg az egyetlen módja annak Magyarországon, hogy az állampolgárok közvetlenül is beleszóljanak az állami költségvetésbe, azaz abba, hogy az állam mire költse befizetett adójuk egy bizonyos részét.
A személyi jövedelemadó 1+1 százalékát egy 1996-os törvény (1996. évi CXXVI. törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról) értelmében van lehetőségük felajánlani az állampolgároknak, és annak ellenére, hogy az 1 százalékos felajánlás célja eredetileg az egyházak támogatása volt, ami kiegészült a civil szervezetek, mint kedvezményezetteknek adható újabb 1 százalékkal, a törvény hatályba lépésekor a világon egyedülálló, a nonprofit szervezeteket támogató rendelkezés született. Azóta már több országban is megjelentek olyan államháztartási újítások, amelyek a magyarországi 1 százalékos szja felajánláshoz hasonló módon juttatnak támogatást a civil társadalom felé.
A NIOK által a NAV adatai alapján készített elemzésből kiderül, hogy a 2024-es 1 százalék-felajánlások összege 17 292 750 656 forint volt, azaz közel 18 milliárd forint folyt vissza így a civil szervezetekhez. Az egy civil szervezetre eső felajánlás átlagos összege a tavalyi évben 577 715 forint volt, összesen pedig 29 933 civil szervezet számára ajánlották fel az 1 százalékot a magyarok. A civil szervezetek javára rendelkező nyilatkozatok száma 1 768 453 volt, azaz közel 2 millióan gondolták úgy, hogy nem hagyják, hogy adójuk 1 százaléka visszaszálljon az államra, hanem olyan helyre juttatják el, ahol szerintük szükség van rá.
A felajánlások természetéből jól látszik, hogy azoknak a szervezeteknek adják legszívesebben a magyarok adójuk 1 százalékát, amelyek valamely, az állam által elhanyagolt területen tevékenykednek – egészségügyi intézmények alapítványai, hátrányos helyzetű társadalmi csoportokkal foglalkozó szervezetek vagy például a természet- és állatvédelem –, vagy éppen kormánykritikus, ellenzéki szellemiségű, főként tájékoztató munkát végeznek. Utóbbira legjobb példa a Partizán Rendszerkritikus Tartalomelőállításért Alapítvány, aminek a 2024-es évben összesen 36 978-an ajánlották fel adójuk 1 százalékát – az egy civil szervezetre eső átlagos felajánlók száma 2024-ben egyébként 59 volt –, 416 389 329 forinttal támogatva így a Partizán munkáját.
Különösen nehéz helyzetben vannak a kulturális területen tevékenykedő, művészettel foglalkozó szervezetek, akik számára nemcsak, hogy célzott állami támogatások is elvétve adódnak, de a pályázati források körül is csak nagyon keveset tudnak lehívni, mivel azok kiírásában sok esetben olyan szempontokat határoz meg a döntéshozó, amelyeknek nem tudnak megfelelni. Ezért az adományokon, valamint külföldi pályázatokból befolyó támogatásokon túl az adó 1 százalékos felajánlásokból származó összeg működésük sarokköve. Ilyen szervezet például a Freeszfe Egyesület, ami sajátos státuszából, valamint a kormány tudatos ellehetetlenítési stratégiájából adódóan roppant kiszolgáltatott helyzetben van. A Freeszfe Egyesületnek először 2024-ben lehetett felajánlani az 1 százalékot, ekkor összesen 1 938 263 forint folyt be a szervezethez. Mivel a Freeszfe célja a volt Színház-és Filmművészeti Egyetem hagyományaihoz méltó alkotóműhely megteremtése volt és lehetőség biztosítása előadások és filmek és egyéb művészeti produktumok létrehozására a szabad alkotás jegyében, ezért minden, az egyesületnek juttatott forint ezt a célt szolgálja.
Annak ellenére, hogy az adó 1 százalékának felajánlása az egyetlen olyan terület, ahol jelenleg a kormány az újraelosztási jogkörének egy részét átengedi az adófizetőknek, az adózók egy jelentős hányada továbbra sem rendelkezik a felajánlható 1 százalékról. Ez azért különösen rossz hír, mert számos civil szervezet – állami támogatás híján – csak és kizárólag ezeknek a támogatásoknak köszönhetően tud fennmaradni és működni. A magyar társadalom nagy része nem rendelkezik olyan többletjövedelemmel, amit adományként fel tudna ajánlani számára fontos célokért küzdő szervezetek számára. Az adó 1 százalékának felajánlása viszont nem kerül pénzbe.
Pintér Melinda