ALKALMAZOTT SZÍNHÁZ (APPLIED THEATER)

közösségi és részvételi színházi műfajok a társadalmi párbeszéd szolgálatában

OSZTÁLYVEZETŐK: HORVÁTH KATA, GYOMBOLAI GÁBOR, ROMANKOVICS EDIT, PERÉNYI BALÁZS, RÓBERT JÚLIA, SEREGLEI ANDRÁS

Az alkalmazott színház nyílt, társadalmi, pedagógiai vagy terápiás céllal rendelkező színházi projektek gyűjtőfogalma, melyek leginkább a színház, mint művészeti intézmény hagyományos keretein kívül jönnek létre. A képzés során a hallgatók az alkalmazott színház elméleti alapvetéseivel, valamint néhány jól körülhatárolható műfajával ismerkedhetnek meg.

Ezek a következők:

  • FÓRUM SZÍNHÁZ
  • VITASZÍNHÁZ
  • SZOCIODRÁMA
  • RÉSZVÉTELI SZÍNHÁZ (TIE)

A kurzus elméleti és módszertani elemei minden esetben gyakorlati, alkotói folyamatokhoz kapcsolódnak.   A képzés az alkalmazott színház egy-egy műfajában születő előadással, workshoppal zárul.

ROMANKOVICS EDIT, SZÍNHÁZI NEVELÉSI SZAKEMBER

Színháztörténet szakot végzett, 30 éve foglalkozik alkalmazott színházzal. Színész-drámatanárként indult, jelenleg ír, rendez, drámatanárként és oktatókén dolgozik a területen. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Káva Kulturális Műhelyalapító alapító tagja. Számos részvételi, közösségi, tantermi és ifjúsági színházi produkció alkotójaként független társulatoknál és kőszínházakban is dolgozott. Határon túl többek között a Burgtheaterben (Bécs) és az Ifjú Szívek Táncszínházban (Pozsony).  Dolgozott az Artravaló, az ESZME, a Krétakör, az Inside Dráma munkatársaként. Néhány a jelenleg futó előadásai közül: Megeshetne másképp (Sajátszínház, Szívhangok), Kiállok érted (Láthatáron Csoport, K.V. Társulat), Kimondhatatlan, Trigonometria – tantermi előadások (Csokonai Színház), Cs&T (Harlekin Bábszínház), Nem így akartuk (Zalaegerszegi Hevesi Színház), Oly korban éltem én (Trepp Színházi Platform). Korábban oktatóként többek között az ELTE-n tanított, 2022-től a Freeszfe oktatója 

SEREGLEI ANDRÁS, SZÍNÉSZ-DRÁMATANÁR, RENDEZŐ

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Káva Kulturális Műhely alapító tagja. Gyémántdiplomás gyermekszínjátszó rendező. 10 éve aktív alkotó (rendező) részvételi és közösségi színházi projektekben (MU Színház, Káva). 5 éve aktív alkotó zárt intézményekben (börtön, javítóintézet) folyó színházi projektekben.. Több alkalommal díjazták rendezését a Kaposvári Nemzetközi Gyermek és Ifjúsági Biennálén. Műsorkészítő a Tilos Rádióban. Néhány a jelenleg futó előadásai közül: Esztrád -nyugdíj revü (közösségi színház), Masc – fiúk, férjek, apák (közösségi színház), Sziget (résztvevő színházi előadás), Mit kezdjek vele? (vitaszínház), Talpuk alatt (táncszínházi nevelési előadás) A Freeszfe első közösségi színházi osztályának egyik vezetője.

HORVÁTH KATA, kulturális antropológus, pszichodráma vezető, szociodráma vezető és képző, a Magyar Pszichodráma Egyesület Szociodráma szekciójának vezetője, a Sajátszínház Szívhangok közösségi színházi társulat alapítója. A gyermekvédelmi intézményekben szocidrámával dolgozó Hatókör Műhelynek 2022-24 között egyik osztályfőnöke. Számos könyv és tanulmány szerzője szociodráma, művészetalapú részvételi kutatás és részvételi színház témákban. Elkötelezett a dráma szociális és gyermekvédelmi területen való alkalmazásában.  A Freeszfe első közösségi színházi osztályának egyik osztályfőnöke.

GYOMBOLAI GÁBOR, SZÍNÉSZ, DRÁMATANÁR

1992 óta foglalkozik alkalmazott színházzal, alapítótagja a Kerekasztal Színháznak, később a Káva Kulturális Műhelynek. 2021-ben szerzett DLA fokozatot a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, 2018-2021 között a Drámainstruktor drámajátékos szakirányú képzés osztályfőnöke volt. 2014-2018 között egyik kidolgozója és szakmai vezetője volt a színész-drámatanárokat képző Káva Stúdiónak. Jelenleg számos felsőoktatási intézményben tanít alkalmazott színházhoz és drámapedagógiához köthető tárgyakat. 2021 óta a Freeszfe oktatója. A tanítás mellett színész-drámatanárként és rendezőként dolgozik komplex színházi nevelési (TIE) előadásokban. Jelenleg látható rendezői munkái: Családkollázs (Vojtina Bábszínház), Kiserdő (Vojtina Bábszínház), Kohlhaas (Apertúra)

RÓBERT JÚLIA, DRAMATURG

2008-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán, 2018-ban DLA fokozatott szerzett, 2013-tól óraadó tanár, 2017-2021 között osztályfőnök helyettes volt a régi SZFE-n. 2013 óta foglalkozik alkalmazott színházzal, azóta számos részvételi színházi előadásban volt író-dramaturg és számos közösségi színházi alkotófolyamatban vett részt. Jelenleg a MU Színházban dolgozik a közösségi színházi programokért felelős projektvezetőként. Független színházi munkái mellett „klasszikus” dramaturg munkákat is végez kőszínházakban. Jelenleg látható munkája az Örkény Színházban (The Black Rider – dramaturg) és a Vígszínházban (A kastély – adaptáció). Számos egyetemen tanít, 2021 óta a Freeszfe oktatója, 2024 tavaszán részt vett dramaturgként a Schilling Árpád művészeti vezetésével készült A béke szigete című performansz létrehozásában.  

PERÉNYI BALÁZS, RENDEZŐ

1997 óta tanít kreatív játékot, színjátékot, drámát, illetve színház- és drámatörténetet több dráma tagozatos középiskolában, jelenleg a Vörösmarty Gimnázium tanára. 2013 óta a Pesti Magyar Akadémia tanára, jelenleg osztályvezetője is. 2008-ban tagja volt a POSZT szakmai zsűrijének. 2009-ben könyve jelent meg Improvizációs gyakorlatok címmel. 2021 óta a Freeszfe oktatója.

A két féléves képzés első eészében különböző alkalmazott színházi műfajokkal ismerkedhetnek meg a hallgatók.

A képzés második részében kipróbálhatják magukat ezekben a műfajokban.           

A képzés alatt a következő témákat (tanulási modulokat) dolgozzuk fel: 

●       Az alkalmazott színház előképei, törekvései és formai kísérletei

●       A Fórum színház története és dramaturgiája

●       A Vitaszínház dramaturgiája és módszertana

●       A Szociodráma története és módszertana

●       Közösségi színház szociálisan hátrányos helyzetű csoportokkal és zárt intézményekben (nevelőotthonok, javítóintézetek).

●       A Részvételi színház története és formái

●       A Részvételi színház (TIE) dramaturgiája és módszertana

Az oktatás mind az elméleti, mind a gyakorlati modulok esetében interaktív és kooperatív tanulási technikákon keresztül történik.

.

KÉPZÉS INDULÁSA: 2024. szeptember 14.

KÉPZÉS VÉGE: 2025. június 14.

SZEMESZTEREK SZÁMA: 2 szemeszter (1 tanév)

ÖSSZÓRASZÁM: kb. 350 tanóra

xx

xx

.

HETI ÓRASZÁM: 10 óra

OKTATÁSI NAPOK: szombat (10-től 19 óráig)

HALLGATÓK SZÁMA: 14

 

HOGYAN, MELY TERÜLETEKEN HASZNOSÍTHATOD AZ ITT SZERZETT TUDÁSOD?

Korábbi képzéseink tapasztalata, hogy hallgatóink sokféle lehetőséget nyerhetnek a nálunk szerzett tudással. Ha nálunk tanulsz, közösségi és részvételi alkotóvá válsz, színházi és drámás formákkal és eszközökkel a zsebedben, amelyet bármely közösségi alkotófolyamatban, legyen az művészi, pedagógiai vagy terápiás, alkalmazhatsz.

  • A képzés befejezése után hallgatóink tovább vihetik a képzés alatt kidolgozott egyéni és közös alkotásaikat. Korábbi hallgatóink Fórum színházi előadást (A valóság főpróbája), színházi társasjátékot (Villant Bálint: A nép ellensége), interaktív mesejátékot (Sós mese), szociodrámás workshopok-at, közösségi játékokat (Buzási Fanni, Jánosi Flóra: Ember és Bálvány) készítettek.
  • Már a képzés közben bekapcsolódhatsz a szakma vérkeringésébe, alkotócsoportot hozhatsz létre, pályázhatsz. Korábbi hallgatóink felléptek az Örkény Köz-ben, a Budapest Nagyregény előadó-művészeti pályázatának egyik nyertesei, a MU Színházban közösségi színházi projektben dolgoznak.         
  • Tagja lehetsz a Freeszfe tágabb közösségének, részt vehetsz a Freeszfe nyitott projektjeiben alkotóként, s így megismerhetsz és kapcsolódhatsz kiváló és elismert színházi és filmes művészekhez, szakemberekhez. Hallgatóink részt vettek Schilling Árpáddal A béke szigete előadás és közösségi akció létrehozásában